Favorit:
Dystopia
ProfiltekstGæstebog ● Anmeldelser ● Køb
6/6
Malloreon Sagaen (Alle ti bind)
Endnu et bulls-eye fra David Eddings.

Alt ånder tilsyneladende fred i Vestens kongedømmer. Angarakkernes gud, Torak, er død, og Garion (nu: Belgarion) har lænet sig tilbage i stolen med sine pligter som konge af Riva og Vestens Herre. Indtil den dag Aldurs Juvelhjerte farves rødt og en stemme siger: "Vogt jer! Vogt jer for Zandramas!" Dette bliver startskuddet for et nyt eventyr for Garion og de fleste af hans gamle venner fra Belgarion sagaen. Selv om Garion ikke aner hvem denne Zandramas er, går han ombord i de gamle spådomme for at finde ledetråde, på opfordring fra sin bedstefar, Belgarath. I mellemtiden har Garion og Ce'Nedra fået deres første barn, en søn, som Garion opkalder efter sin far, Geran. Men skæbnen vil det hverken værre eller bedre, at deres barn bliver bortført af denne Zandramas, og det fører det rivanske kongepar, og af spådommen udvalgte personer fra deres første eventyr, til Nyissa, og derfra videre til Cthol Murgos og Mallorea. Undervejs støder nye personer, såvel som gamle, til dem i kortere eller længere perioder i deres søgen efter Geran. Alt afhænger tilsyneladende af det valg, som en mystisk seerske skal træffe mellem Lysets Barn og Mørkets Barn på Stedet Som Ej Længere Findes. Dette skal ske på et tidspunkt, som to modsatrettede spådomme har arbejdet sig frem mod i millioner af år...

Malloreon sagaen er et samlet værk, nøjagtig som Belgarion sagaen, og den fortsætter umiddelbart der, hvor Belagarion sagaen slap. Det er det samme lette sprog, og man føler nærmest gensynsglæde ved at møde de gamle personer igen, som man inderligt er kommet til at holde af. Dette er samtidig også den sidste serie om Garion og hans venner, og jeg syntes, at afslutningen i den sidste bog er en anelse vemodig.

Jeg vil samlet give denne serie 6 ud af 6 lansespidser. Dette er et mesterværk, som enhver bogreol med respekt for sig selv bør indeholde.
6/6
Dronningens beskytter
Af David Eddings

Jeg bøjer mig ærbødigt i støvet for denne mand, der har beriget min tilværelse med det ene mesterværk efter det andet, selv om dette nok er den bog, jeg vil hæve over alle de andre han har skrevet. Min sidekammerat i folkeskolen havde lånt den på biblioteket, og jeg afgjorde med mig selv, at det måtte jeg også hellere gøre.
Ridder Jernhøg vender hjem til Elenien efter ti år i landflygtighed i Rendor, kun for at opdage, at hans dronning er dødeligt syg, indespærret i en magisk krystal, der holder hende i live. I kraft af sin arvelige egenskab som den eleniske kongefamilies Beskytter, tager han sagen i egen hånd, og opsøger sin orden, Pandion Ridderne, der også har til huse i hovedstaden, og sammen med sin lærer i Styricums Hemmeligheder, Sephrenia, sin barndomsven Kalten, væbneren Kurik og den unge novice Berrit, drager Jernhøg ud for at finde en kur mod sin dronnings sygdom. I deres søgen efter en kur, finder de et styrisk hittebarn, en lille pige på omkring seks år, som tilsyneladende ikke kan tale. Hun udtrykker sig gennem sin hyrdefløjte, hvilket får Jernhøg til at navngive hende Fløjte. Undervejs støder en ridder fra hver af de tre andre ridderordner, der har til huse i Eleniens nabolande, til ham, og jo mere de undersøger, desto mere begynder det at ligne et komplot mod Jernhøgs dronning.

Dette er første bog i serien Eleniaden, og de skal læses i rækkefølge for at få det fulde udbytte. Dronningens Beskytter kendetegnes desuden ved den humor, som er David Eddings kendemærke, og selv de politiske intriger får han gjort spændende, netop ved brug af denne humor.

Jeg må erkende min respekt, og give dette værk 6 ud af 6 lansespidser, ene og alene på grund af det samspil, som David Eddings er i stand til at skabe mellem sine personer. De mennesker, Jernhøg får samlet omkring sig, bliver til en slags udvidet familie, som man ikke kan lade være med at holde af. Der er en del ting, der vil give mere mening, efterhånden som man får læst de andre bøger i serien, men det synes jeg ikke skader bogen på nogen måde. Det er første del i en forsat historie, og det er ikke alt, der skal give mening ved første øjekast.

Læs denne bog, eller genlæs den. Det er alt der er tilbage at sige.
6/6
Gargoylens gåde
Af Dennis Jürgensen

"Det er muligt at jeg er overset en metode, kære Sherlock, men jeg er overbevist om, at øksen i hvert fald aldrig bliver det instrument, der kommer til at begå det perfekte mord!"
Say what???!! Det var nok min første tanke, da jeg læser den første side i første kapitel. Hvor mange teenagere på 16 år er det nu lige der forsøger at myrde deres fædre, selv om de hedder Sherlock til fornavn? Forklaringen kommer naturligvis i de senere kapitler, idet man bliver klar over, at Sherlocks og kammeraten John Henrys fædre er medlemmer af en krimiklub med det eksotiske navn, Kaffen Smager af Bitre Mandler. Drengene er ivrige efter at blive medlemmer af klubben, men deres problem består i, at de ikke helt er gamle nok til det. En dag finder Sherlock et af sin fars breve fra krimiklubben. De er tilsyneladende blevet kontaktet af en mand, der kalder sig dr. Divan, som er professionel smykketyv. Han påstår, at han kan stjæle det nærliggende museums største attraktion, Rakaliris diamanten. For at sikre stenen, skal klubbens medlemmer løse et par gamle vers, og det går Sherlock og John Henry sideløbende i gang med, sammen med John Henrys søster, Violet, og hendes veninde, Irene. De håber derved at kunne blive optaget i krimiklubben som æresmedlemmer, hvis de skulle løse gåderne, men efterhånden som handlingen skrider frem, begynder det hele at blive lidt for virkeligt...

Dette er en genialt skrevet bog med en noget speciel form for humor, som ikke desto mindre er hylende morsom. Den kan klart anbefales til børn og unge, men klart også til et voksent publikum med hang til et godt grin.

Jeg giver dette værk 6 ud af 6 lansespidser. Den har grundigt gjort min tid i skolen mere spændende, og kan uden problemer læses igen og igen. Så til dig, der ikke har læst den: Se at få det gjort. Du vil ikke fortryde det
5/6
Den sorte rytter
Af David Eddings

Fandt den tilfældigvis på biblioteket, og da jeg har elsket Eleniaden og Ridder Jernhøg lige fra første ord tænkte jeg, at dette her umuligt kunne være dårligt. Det er det bestemt heller ikke. Den Sorte Rytter er en lille smule langsom i optrækket, men idet den samtidig sørger for at man som læser får det hele med, så opvejer det helt klart den tunge fornemmelse.
Drengen Garion vokser op i sin tante Pols varetægt i køkkenet på Faldors gård i Sendaria. Som der bliver fortalt, så bevarer Garion en varm følelse for køkkener gennem hele sit liv, og det forstår man godt, når man tænker på hvordan køkkenet bliver beskrevet. Garions opvækst på gården er typisk sendarisk, altså meget praktisk, og han finder venner i sine jævnaldrene kammerater, smeden Durnik og en pudsig gammel historiefortæller, som Garion kalder Ulv, der af og til besøger gården. En dag bliver det hele forandret: Garion overhører sin tante Pol og Ulv snakke om noget, der er blevet stjålet, og at de to og Garion må forlade gården for at finde det igen. Garion kan ikke lade være med at føle at det hele er vældig spændende, selv om han må forlade alt det han kender, og samme nat forlader de Faldors gård for at drage ud i den store verden. Men hvad er det for noget med en sort rytter, som Garion med jævne mellemrum har set, siden han var helt lille, og som tilsyneladende kun han kan se?

Dette er første bog i en serie på i alt ti bøger, og de skal læses i rækkefølge, hvis man vil have noget ud af dem.

Jeg giver denne bog 5 ud af 6 lansespidser, eller hvad vi nu skal kalde det, mest fordi den som sagt er en del af en serie, og også fordi man skal have næste bog i rækken, Den Gamle Troldmand, liggende lige ved hånden og lige til at gå til før det hele går op i en højere enhed. Men som det nu en gang er tilfældet med David Eddings, så skal man helst have hele serien liggende, for når man først er startet, vil man bare have mere og mere og mere og mere! Det er slet ikke til at lægge fra sig, idet man bliver grebet af de mange mere eller mindre komplekse personligheder, der hver især har deres skarpe og flossede kanter.
Klart et gensyn værd, hvis du har læst den før. Ellers er der ikke andet at gøre end at komme i gang og se at få den - og resten af serien - læst

5
Løvindens datter